Allmänna handelsvillkor

Allmänna handelsvillkor –

ChiliExpert – en del av Gourmetpladsen APS

Allmän information

ChiliExpert– en del av Gourmetpladsen APS

Hørskætten 30
2630 Taastrup
Danmark
E-post: [email protected]
Telefon: 691-666-888

CVR-nummer: 38958089

Betalning

På webbplatsen kan du som privatkund betala med KLARNA. Klarna använder sig av 3D-Secure.

Som företagskund kan du dessutom betala med faktura om du är registrerad som kund hos oss.

Vi tar inga kortavgifter.

Beloppet dras inte från ditt kort förrän produkten skickas från oss.

Priser och moms

Alla priser på webbplatsen anges inkl. moms.

I kundvagnen kan man även se produktens pris exkl. moms och det totala momsbeloppet för hela beställningen.

Vi har inget lägsta ordervärde och det tillkommer ingen expeditionsavgift.

Frakt

Alla våra paket levereras med PostNord.

Man kan välja leverans till paketombud. Det är vårt standardalternativ och kostar från 68 kr.

Man kan även välja att få leveransen till en företagsadress och det kostar också från 68 kr.

Slutligen kan man få beställningen levererad till sin hemadress och det kostar från 119 kr.

Är det totala orderbeloppet mer än 1000 kr inklusive moms levereras din beställning fraktfritt.

Vi skickar information om spårningsnummer och paketstatus för att du ska kunna följa sin beställning på vägen.

Normal leveranstid är 1-4 dagar beroende av tid och dag som man slutför sin beställning på.

Till vissa ej brofasta öar kan det uppstå en något längre leveranstid.

Beställningar med en totalvikt på 30 kg eller mer levereras alltid till ett paketombud – även om man har valt leverans till hemadress.

Observera att företagskunder alltid betalar frakt och vid stora beställningar som skickas med speditör tillkommer det en avgift som beror på beställningens totalvikt.

Efter köp skickar vi en orderbekräftelse med information och ett spårningsnummer.

Om det sker en betydlig försening av din leverans har du, som kund, rätt att häva köpet.

Om det finns en försening med en beställning kommer vi att informera den berörda kunderna.

ChiliExpert beställningar är på ombud i högst 10 dagar. Du behöver ett ID för att hämta ut din beställning. Om en beställning inte hämtas och returneras til ChiliExpert har du inte rätt till återbetalning av fraktkostnaden.

Ångerrätt

Som konsument har du 14 dagars ångerrätt när du handlar hos oss. Ångerrätten löper ut 14 dagar efter dagen då du mottar din produkt. Om du har beställt flera produkter i en beställning och dessa levereras separat, räknas perioden från dagen då du får den sista produkten.

Tidsfristen innebär att du har upp till 14 dagar från mottagandet till att meddela oss om ångrat köp. Du kan skicka ett e-postmeddelande till [email protected] eller använda standardformuläret som du hittar längst ned under handelsvillkoren.

Du kan inte ångra ditt köp genom att vägra att motta produkten utan att först informera oss om detta.

Ångra en del av köpet 

Om du har köpt flera produkter av oss kan du returnera en eller flera av produkterna även om de köpts i samma beställning.

Observera att du inte får fraktkostnaderna tillbaka om du ångrar en del av ditt köp.

Retur

När du har meddelat oss att du vill ångra ditt köp har du 14 dagar på dig att returnera varan till oss.

Du måste själv betala returkostnaden och det är du som bär ansvaret i händelse av transportskador.

Vissa produkter kan inte returneras med vanlig post. Detta gäller bland annat för kylprodukter som mejeri- eller köttprodukter.

Returkostnaden beror av vikten men förväntas inte att kosta mer än maximalt 400 kr.

Ingen ångerrätt

Dessa avtal kan inte ångras:

Leveranser av livsmedel, drycker eller andra varor för hushållsbruk som fysiskt levereras till ditt hem eller arbetsplats av en näringsidkare som regelbundet kör ut produkter i ditt område

Leverans av varor som sannolikt kommer att försämras eller snabbt bli gamla.

Leverans av förseglade produkter som av hälsoskydds eller hygienmässiga orsaker inte är avsedda att returneras och där förseglingen har brutits efter leverans.

Produktens skick vid retur

Om produkten har minskat i värde och detta beror på att man har använt den på ett annat sätt än vad som är nödvändigt för att fastställa produktens art, egenskaper och hur den fungerar kan du bara få tillbaka en del av köpesumman. Det belopp som du kan få tillbaka beror på produktens kommersiella värde och i vissa fall kan det innebära att du bara får tillbaka för fraktkostnaderna.

Kom ihåg att förpacka produkterna försiktigt så att exempelvis glas eller flaska inte går sönder på vägen.

Återbetalning av köpesumman

Om du ångrar köpet får du pengarna tillbaka. Om produkten har minskat i värde drar vi av summan som du ansvarar för.

Vi återbetalar alla betalningar från dig inklusive fraktkostnader (detta gäller inte däremot inte för extra leveranskostnader i de fall där man har valt en annan typ av leverans än den billigaste typen av standardleverans som erbjuds av oss) inom 14 dagar från dagen då vi har fått ditt meddelande om att du vill ångra köpet.

Vi återbetalar pengarna med samma betalningsmetod som du använde vid ditt köp om inget annat har överenskommits mellan oss.

Vi kan tillbakahålla återbetalningen tills vi har mottagit produkten ifall du inte skickar dokumentation om genomförd returförsändelse till oss.

Produkten skickas till:

Chilihouse – en del av Gourmetpladsen APS
C/O Ingwersen A/S
Hørskætten 30
2630 Taastrup
Danmark

Vi tar endast emot paket som skickas direkt till denna adress.

Du kan även ångra köpet genom att meddela oss om detta och avlämna det personligen på ovanstående adress efter överenskommelse.

När du returnera produkten, ombeds du att bifoga en detaljerad beskrivning av problemet.

Reklamationsrätt

När du handlar hos oss som konsument gäller köplagens regler avseende produktinköp.

Detta innebär att du har en reklamationsrätt på 36 månader.

Om din reklamation är berättigad, betyder det att du antingen får produkten reparerad, utbytt, pengarna tillbaka eller avdrag på priset beroende av den specifika situationen.

Du måste reklamera inom “rimlig tid” efter att du har upptäckt felet. Om reklamationen sker inom två månader sedan felet upptäcktes, kommer reklamationen alltid anses för att ha skett i rimlig tid.

Om reklamationen är berättigad, kommer vi att återbetala dina (rimliga) fraktkostnader. Produkten måste alltid returneras i försvarligt emballage. Kom ihåg att få ett fraktkvitto för att vi ska kunna ersätta dina fraktkostnader.

Transportskador

Om en beställning har skadats under transporten skickar ChiliExpert en ny beställning utan extra kostnad.

Kontakta kundtjänst med information om transportskador på kundservice@chiliexpert och kom ihåg att ange ditt beställningsnummer.

Integritetspolicy

Vi behöver följande information när du handlar hos oss:

Namn, adress, telefonnummer och e-postadress.

Vi registrerar och delar endast sådana personuppgifter som är nödvändiga för att kunna leverera produkten till dig.

Personuppgifterna registreras hos Gourmetpladsen APS och förvaras i fem år, varefter uppgifterna raderas.

Vi samarbetar även med ett antal andra företag som lagrar och bearbetar data. Företagen bearbetar uteslutande uppgifter på uppdrag av oss och får inte använda dem för egna syften.

Vi samarbetar endast med databehandlare inom EU eller i länder som kan skydda dina uppgifter på ett adekvat sätt.

Dataansvarig för www.chiliexpert.se är Gourmetpladsen APS.

Du har rätt att ta del av uppgifterna som vi bearbetar om dig.

Om du anser att uppgifterna är felaktiga, har du rätt att få dem korrigerade. I vissa fall har vi skyldigheten att radera dina personuppgifter om du begär detta. Det kan t.ex. vara fallet om dina data inte längre är nödvändiga i förhållande till syftena som vi behövde dem för.

Du kan också kontakta oss om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med lagstiftningen. Du kan skriva till oss på:

[email protected]

När du returnera produkten, ombeds du att bifoga en detaljerad beskrivning av problemet.

Föräldrabalk

Vi registrerar inte ålder för våra kunder och därför begränsar vi inte kunder från att handla med oss även om dom är minderåriga. Om det uppstår problem för en mindreårig kund kommer vi att arbeta i god tro för att lösa problemet tillsammans med minderårigens vårdnadshavare.

Klagomål

Om du som konsument vill lämna in ett klagomål avseende ditt köp, ska du kontakta [email protected]

Om vi inte hittar fram till en gemensam lösning, kan du skicka ditt klagomål till:

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
www.arn.se

Om du bor i ett annat EU-land än Sverige, kan du lämna in ditt klagomål till EU-kommissionens klagomålsportal här -​ ​ http://ec.europa.eu/odr

Handelsvillkoren uppdaterades senast 10.05.2021.

Allmänt ångerformulär

—————————-

Ångerblankett – CHILIEXPERT

 

Denna blankett kan användas när konsumenten vill ångra ett avtal, enligt reglerna i lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59). Konsumenten har även möjlighet att ångra sig på annat sätt än med blanketten men rekommenderas alltid att spara underlag som visar att han eller hon har ångrat sig.

 

Mall för ångerblankett

Blanketten ska fyllas i och återsändas bara om du vill ångra avtalet.


Den ska skickas till det aktuella företaget, inte till Konsumentverket.

Information om näringsidkare

CHILIEXPERT / GOURMETPLADSEN APS

HOERSKAETTEN 30, 

2630 TAASTRUP, DANMARK (DK)

[email protected]

CVR – 38958089

 

Information om konsument

Namn

———————————————-

Namn 2 (om ni är fler som gjort köpet)

———————————————-

Adress

———————————————-

Telefonnummer (*)

———————————————-

E-post (*)
———————————————-

 

Jag/Vi (*) meddelar härmed att jag/vi (*) frånträder mitt/vårt (*) köpeavtal avseende följande varor(*) / tjänster(*)
Klicka här för att ange text.

Beställdes (datum) (*)

———————————————-

Mottogs (datum) (*)

———————————————-

Ort

———————————————-

Datum

———————————————-

Underskrift (gäller endast pappersblankett)

———————————————-

 

Underskrift 2 (om ni är fler som gjort köpet)

———————————————-

 

(*) Stryk det som inte gäller.